Výchovná poradkyně

Výchovný poradce patří mezi členy školního poradenského pracoviště.

Naše škola má školní poradenské pracoviště zastoupeno výchovnou poradkyní, zástupkyní ředitelky školy pro inkluzi, která je rovněž vedoucí tohoto pracoviště. Má potřebnou kvalifikaci a vzhledem k velikosti naší školy má sníženou míru přímé pedagogické činnosti, jak ukládá platná legislativa.

Činnosti výchovné poradkyně jsou vymezeny novelou vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů (provedena vyhláškou č. 248/2019 Sb.).

PERSONÁLNÍ OBSAZENÍ

VÝCHOVNÁ PORADKYNĚ – ZÁSTUPKYNĚ ŘEDITELKY ŠKOLY PRO INKLUZI – VEDOUCÍ PRACOVIŠTĚ ŠPP                                         

Mgr. Veronika Symonová                                                                 
e-mail: veronika.symonova@zs-stupkova.cz 
konzultační hodiny: čtvrtek    14:00 – 15: 00                             

 

PRÁCE VÝCHOVNÉ PORADKYNĚ

Obecně lze činnosti VÝCHOVNÉ PORADKYNĚ plněné průběžně během školního roku charakterizovat takto:

  • řešení a projednávání vzdělávacích a výchovných problémů žáků;
  • účast na školeních a setkáních výchovných poradců;
  • evidence žáků s potřebou podpůrných opatření, žáků talentovaných, nadaných a mimořádně nadaných, také žáků s odlišným mateřským jazykem (dále jen „OMJ“), žáků z prostředí s nízkým socio‑ekonomickým statusem, žáků národnostních menšin apod.;
  • evidence a kontrola doporučení školského poradenského zařízení (dále jen „ŠPZ“), vykazování podpůrných opatření, aktualizace seznamů žáků s potřebou podpůrných opatření (dále jen „PO“);
  • koordinace spolupráce školy s dalšími orgány a institucemi – např. Krajský úřad, Magistrát města Olomouce, Pedagogicko-psychologická poradce (dále jen „PPP“), Speciálně-pedagogické centrum (dále jen „SPC“), soudy, sociální kurátoři, Policie ČR, OSPOD, zdravotnické zařízení, zařízení ústavní výchovy apod.;
  • spolupráce s třídními učiteli, školními metodiky prevence, kariérovým poradcem, školní psycholožkou, školní speciální pedagožkou – koordinace jejich činností, sestavování plánů apod.;
  • pomoc a koordinace při zajišťování besed zaměřených na činnosti spadající do kompetencí pracovníků školního poradenského pracoviště (dále jen „ŠPP“);
  • včasné předávání aktuálních informací žákům prostřednictvím třídních učitelů, ostatních pedagogických pracovníků;
  • podílení se na tvorbě individuálních vzdělávacích plánů (dále jen „IVP“) nebo plánů pedagogické podpory (dále jen „PLPP“);
  • administrativní práce související s výchovným poradenstvím;
  • vyhledávání, identifikace žáků s potřebou podpůrných opatření prvního stupně podpory a odesílání žáků s potřebou podpůrných opatření druhého až pátého stupně podpory na vyšetření do PPP či SPC;
  • odesílání zpráv, žádostí, dotazníků jiným institucím v rámci inkluze;
  • zprostředkování kolegům nových metod pedagogické diagnostiky a intervence;
  • předávání odborných informací z oblasti péče o žáky s potřebou podpůrných opatření a dalších výše zmiňovaných skupin žáků;
  • poskytování poradenské pomoci učitelům, žákům i jejich zákonným zástupcům;
  • podílení se ve spolupráci se školními metodiky prevence na případném vypracování individuálních výchovných plánů;
  • podílení se ve spolupráci s učiteli v případě dlouhé omluvené absence žáka na vypracování dohody mezi školou, žákem a jeho zákonným zástupcem o plnění povinností během absence;
  • sledování změn v platné legislativě týkající se činností ŠPP ve školách a školských zařízeních;
  • ve spolupráci se školní speciální pedagožkou dostupnými nástroji diagnostikovat žáka s podezřením na specifickou poruchou učení a chování;
  • konzultace s učiteli, vedením školy v případě neomluvené absence žáků či v případě velké omluvené absence žáků (režim podléhající kontrole);
  • vedení jednání se zákonnými zástupci žáků, účast ve výchovné komisi;
  • ve spolupráci s kariérovým poradcem zajišťuje pomoc při vyplňování přihlášek ke studiu žáků; organizuje a zajišťuje přednášky, besedy k volbě povolání společně s kariérovým poradcem;
  • ve spolupráci se školní psycholožkou a kariérovým poradcem zajišťuje možnost zjišťování profesní orientace žáků.


Ředitelka školy delegovala na výchovnou poradkyni jakožto vedoucí školního poradenského pracoviště část svých kompetencí, a to zejména kontrolní a hospitační činnost v určitých oblastech.

 

Výchovná poradkyně byla pověřena zejména touto kontrolní činností:

  • kontrola vypracování PLPP a IVP pro žáky s potřebou PO;
  • pravidelné sledování plnění PLPP a IVP;
  • ve spolupráci s třídními učiteli čtvrtletní kontrola třídních knih za účelem zjištění dlouhodobých a opakovaných absencí žáků;
  • sledování chování zainteresovaných osob v průběhu vzdělávacího procesu;
  • sledování úrovně spolupráce vyučujících s rodičovskou veřejností;
  • sledování plnění pracovních povinností ostatních členů ŠPP;
  • sledování plnění povinností asistentů pedagoga a kontrola jejich spolupráce s učiteli, samotnými žáky a jejich zákonnými zástupci;
  • sledování úrovně spolupráce asistentů pedagoga s učiteli přímo ve výchovně-vzdělávacím procesu (hospitační činnost);
  • kontrolou informovanosti rodičovské veřejnosti školou;
  • sledováním úrovně spokojenosti s akcemi pořádanými školou a nabídkou volnočasových aktivit pro žáky školy;
  • prostřednictvím dotazníkových šetření, které budou vytvářeny vedením školy získávat návrhy ke zlepšení spolupráce mezi školou a zákonnými zástupci žáků, mezi pedagogickými pracovníky navzájem a mezi vedením školy a ped. pracovníky, také zjišťování postojů samotných žáků;
  • vyhodnocování dotazníkových šetření v rámci prevence rizikového chování ve škole ve spolupráci s ostatními členy ŠPP.

 

Nejdůležitější úkoly a akce VÝCHOVNÉ PORADKYNĚ v jednotlivých měsících školního roku 2024/2025:

  • pravidelně informovat vyučujících o nových žácích s potřebou podpůrného opatření, následné zpracování veškeré dokumentace (PLPP, IVP) a zanesení do školní matriky ve spolupráci se zástupkyní pro 2. stupeň, výkaz R 44-99;
  • minimalizovat počet snížených známek z chování (ve spolupráci s ostatními členy ŠPP);
  • pracovat se všemi aktéry výchovně-vzdělávacího procesu na zkvalitnění inkluzivního vzdělávání ve všech ročnících a třídách (ve spolupráci i s ostatními členy ŠPP);
  • zaměřit se na problematiku žáků ohrožených školním neúspěchem (ve spolupráci i s ostatními členy ŠPP);
  • monitorovat problémové třídy a pracovat na okamžitém řešení zjištěných problémů (ve spolupráci i s ostatními členy ŠPP);
  • zaměřit se více na problematiku žáků talentovaných, nadaných, mimořádně nadaných ve spolupráci se školní psycholožkou (jejich podpora ve výuce, nabídky soutěží a olympiád apod.);
  • zaměřit se na začlenění žáků s OMJ do našeho výchovně-vzdělávacího procesu;
  • zaměřit se na plnění úkolů, které stanovila ČŠI ve svém plánu týkající se činností, které spadají do působnosti ŠPP;
  • zaměřit se na vhodná kritéria při hodnocení vzdělávání žáků s potřebou podpůrných opatření na základě doporučení ČŠI (zvláště žáků s OMJ).