Školní psycholožka

Naše škola má školní poradenské pracoviště zastoupeno školní psycholožkou, která má potřebnou kvalifikaci pro svou činnost.

Činnosti školní psycholožky jsou vymezeny novelou vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů (provedena vyhláškou č. 248/2019 Sb.).

Úkolem školní psycholožky je péče o maximální využití potenciálu žáků, zdravé školní klima, péče o přátelské vztahy mezi žáky, pedagogy, zákonnými zástupci a ostatními pracovníky školy. Její působnost je tedy v rovině žáků, zákonných zástupců i pedagogů.

V rámci své činnosti se zabývá výchovně-vzdělávací problematikou u žáků v třídních kolektivech a vstupuje také s psychokorektivními aktivitami do jednotlivých tříd. Zabývá se prevencí studijního selhávání, rizikového chování žáků, ale i dalšími aktuálními otázkami ze života žáků. Zúčastňuje se také dalších činností školy s cílem podpořit jejich preventivní a psychohygienický aspekt.

Žáci mají možnost se školní psycholožkou konzultovat otázky studijní, rodinné i osobní. V případě potřeby je možné ze strany školní psycholožky poskytnout žákovi krizovou intervenci či další podpůrná opatření.

Školní psycholožka mj. dále vykonává také činnosti depistážní (screeningové), konzultační, poradenské, diagnostické, metodické a intervenční. Komunikuje s vedením školy, ostatními členy školního poradenského pracoviště, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci a spolupracuje jak se školskými poradenskými zařízeními, tak se zdravotnickými, sociálními či dalšími službami. Podílí se také na vytváření koncepce školních poradenských služeb a z toho plynoucích programů – prevence, péče o selhávající žáky, péče o nadané a žáky s odlišným mateřským jazykem, vytváří krizový plán v případě násilných činů v prostředí školy atd. Dokumentaci o svých činnostech vede v souladu s aktuálně platnými právními předpisy.

Lze říci, že mimo práci s jednotlivými klienty se orientuje na školu jako na sociální systém a snaží se svými intervencemi podporovat zdravé školní klima ve škole a ve třídách, které pak usnadňuje procesy učení žáků a přispívá ke kvalitě vzdělávání.

Školní psycholožka je vázána mlčenlivostí, obsah konzultace je tedy chráněn normou o důvěrnosti informace. Při individuální práci s žákem je nutný informovaný souhlas jeho zákonného zástupce.

Školní psycholožka může také pracovat na zakázku učitelů či vedení školy a je také k dispozici zákonným zástupcům i ostatním pracovníkům školy.

Svou náplň práce společně s vedením školy i dalšími členy školního poradenského pracoviště v pravidelných intervalech vyhodnocuje a upravuje na základě požadavků všech aktérů výchovně‑vzdělávacího procesu a popř. přizpůsobuje konkrétním podmínkám ve škole.

PERSONÁLNÍ OBSAZENÍ

Školní psycholog (ŠP)

Mgr. Barbora Kryštofová
tel: +420 581 111 216
e-mail: barbora.krystofova@zs-stupkova.cz

konzultační hodiny:

  • pro zákonné zástupce, zaměstnance školy: čtvrtek    13:00 – 13:45
  • pro žáky: úterý a čtvrtek – velká přestávka

 

PRÁCE ŠKOLNÍ PSYCHOLOŽKY

Obecně lze činnosti ŠKOLNÍ PSYCHOLOŽKY plněné průběžně během školního roku 2024/2025 charakterizovat takto:

1. DIAGNOSTIKA, DEPISTÁŽ:

  • depistáž specifických poruch učení v základních školách;
  • orientační diagnostika při výukových a výchovných problémech žáků;
  • depistáž a diagnostika nadaných dětí;
  • zjišťování sociálního klimatu ve třídě, sociometrie;
  • testy profesní orientace pro žáky 9. tříd;
  • screening, ankety, dotazníky ve škole.


2. KONZULTAČNÍ, PORADENSKÉ A INTERVENČNÍ ČINNOSTI:

  • poskytování konzultací při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání dle potřeb a možností školy a školního poradenského pracoviště;
  • péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým jsou poskytována podpůrná opatření prvního stupně (zejména pomoc při sestavování plánu pedagogické podpory a vedení);
  • péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým jsou poskytovány podpůrná opatření druhého až pátého stupně (zejména pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu a vedení);
  • individuální případová práce se žáky v osobních problémech (zejména konzultace a vedení);
  • krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce;
  • prevence školního neúspěchu žáků (zejména náprava a vedení);
  • kariérové poradenství u žáků ve spolupráci s kariérovým poradcem;
  • techniky a hygiena učení pro žáky;
  • skupinová a komunitní práce s žáky;
  • koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.;
  • podpora spolupráce třídy a třídního učitele;
  • individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání;
  • konzultace se zákonnými zástupci při vzdělávacích a výchovných problémech dětí;
  • podpora pro dlouhodobě selhávající žáky ve vzdělávání;
  • podpora při řešení multikulturní problematiky;
  • intervizní a supervizní činnost (školní psycholog a školní speciální pedagog).


3. METODICKÁ PRÁCE A VZDĚLÁVACÍ ČINNOSTI:

  • participace na přípravě programu zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání;
  • metodická podpora při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami;
  • metodická pomoc třídním učitelům;
  • pracovní semináře pro pedagogické pracovníky, konzultace a metodické vedení;
  • účast na pracovních poradách školy a poradách školního poradenského pracoviště;
  • spolupráce v rámci poradenských služeb poskytovaných ve škole, zejména s výchovným poradcem, kariérovým poradcem, školními metodiky prevence, školním speciálním pedagogem, vedením školy a třídními učiteli;
  • koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními;
  • metodické intervence z psychodidaktiky pro učitele, včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu;
  • besedy a osvěta žáků, zákonných zástupců a zaměstnanců školy;
  • prezentační a informační činnost;
  • participace na přípravě žáků pro přijímací řízení ke vzdělávání ve střední škole;
  • prevence předčasných odchodů ze vzdělávání;
  • podpora žáků při přípravě na ukončování základního vzdělávání;
  • skupinová práce se žáky, podíl na koordinaci preventivních programů;
  • podpora mentální hygieny žáků, pomoc při hledání učebního stylu žáků a při domácí přípravě žáků.


Stálé úkoly ŠKOLNÍ PSYCHOLOŽKY:

1. ŽÁCI:

  • individuální konzultace zaměřené na řešení emočních, vztahových, výchovných a rodinných obtíží;
  • individuální poradenství žákům v případě výukových problémů;
  • individuální terapeutická práce s vybranými žáky;
  • skupinové konzultace zaměřené na řešení aktuálních vztahových problémů mezi spolužáky;
  • podpůrné skupiny;
  • krizová intervence.


2. TŘÍDNÍ KOLEKTIVY:

  • mapování a diagnostika sociálního klimatu a vztahů;
  • řešení vztahových problémů;
  • preventivní práce se třídami – prevence rizikového chování, sociálních dovedností žáků, podpora zdravého třídního klimatu apod.
  • intervenční práce se třídami v případě rizikového chování, vztahových a výchovných problémů;
  • krizová intervence.


3. PEDAGOGIČTÍ PRACOVNÍCI:

  • konzultace, spolupráce s třídními učiteli, pedagogy, asistenty pedagoga, zejména při podpoře zdravého školního klimatu, v oblasti výukových obtíží u žáků či při emočních, vztahových, výchovných a rodinných problémů žáků;
  • individuální poradenství, individuální konzultace;
  • krizová intervence.


4. ZÁKONNÍ ZÁSTUPCI

  • individuální poradenství, individuální konzultace;
  • krizová intervence.


Specifické úkoly ŠKOLNÍ PSYCHOLOŽKY:

  • náslechy tříd – mapování, extrospekce třídního klimatu;
  • depistáž žáků ohrožených adaptačními obtížemi, emočními, vztahovými a rodinnými problémy či ohrožených školních neúspěchem;
  • profesní orientace žáků 9. tříd – diagnostika, vyhodnocení, vypracování zpráv pro zákonné zástupce, individuální konzultace s žáky a zákonnými zástupci;
  • preventivní program Druhý krok – práce s třídami;
  • program KiVa pro prevenci šikany;
  • program EDASTIM na podporu školní připravenosti a prevenci školní neúspěšnosti za spoluúčasti rodiny;