Naše škola má školní poradenské pracoviště zastoupeno školní psycholožkou, která má potřebnou kvalifikaci pro svou činnost.
Činnosti školní psycholožky jsou vymezeny novelou vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů (provedena vyhláškou č. 248/2019 Sb.).
Úkolem školní psycholožky je péče o maximální využití potenciálu žáků, zdravé školní klima, péče o přátelské vztahy mezi žáky, pedagogy, zákonnými zástupci a ostatními pracovníky školy. Její působnost je tedy v rovině žáků, zákonných zástupců i pedagogů.
V rámci své činnosti se zabývá výchovně-vzdělávací problematikou u žáků v třídních kolektivech a vstupuje také s psychokorektivními aktivitami do jednotlivých tříd. Zabývá se prevencí studijního selhávání, rizikového chování žáků, ale i dalšími aktuálními otázkami ze života žáků. Zúčastňuje se také dalších činností školy s cílem podpořit jejich preventivní a psychohygienický aspekt.
Žáci mají možnost se školní psycholožkou konzultovat otázky studijní, rodinné i osobní. V případě potřeby je možné ze strany školní psycholožky poskytnout žákovi krizovou intervenci či další podpůrná opatření.
Školní psycholožka mj. dále vykonává také činnosti depistážní (screeningové), konzultační, poradenské, diagnostické, metodické a intervenční. Komunikuje s vedením školy, ostatními členy školního poradenského pracoviště, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci a spolupracuje jak se školskými poradenskými zařízeními, tak se zdravotnickými, sociálními či dalšími službami. Podílí se také na vytváření koncepce školních poradenských služeb a z toho plynoucích programů – prevence, péče o selhávající žáky, péče o nadané a žáky s odlišným mateřským jazykem, vytváří krizový plán v případě násilných činů v prostředí školy atd. Dokumentaci o svých činnostech vede v souladu s aktuálně platnými právními předpisy.
Lze říci, že mimo práci s jednotlivými klienty se orientuje na školu jako na sociální systém a snaží se svými intervencemi podporovat zdravé školní klima ve škole a ve třídách, které pak usnadňuje procesy učení žáků a přispívá ke kvalitě vzdělávání.
Školní psycholožka je vázána mlčenlivostí, obsah konzultace je tedy chráněn normou o důvěrnosti informace. Při individuální práci s žákem je nutný informovaný souhlas jeho zákonného zástupce.
Školní psycholožka může také pracovat na zakázku učitelů či vedení školy a je také k dispozici zákonným zástupcům i ostatním pracovníkům školy.
Svou náplň práce společně s vedením školy i dalšími členy školního poradenského pracoviště v pravidelných intervalech vyhodnocuje a upravuje na základě požadavků všech aktérů výchovně‑vzdělávacího procesu a popř. přizpůsobuje konkrétním podmínkám ve škole.
PERSONÁLNÍ OBSAZENÍ
Školní psycholog (ŠP)
Mgr. Barbora Kryštofová
tel: +420 581 111 216
e-mail: barbora.krystofova@zs-stupkova.cz
konzultační hodiny:
- pro zákonné zástupce, zaměstnance školy: čtvrtek 13:00 – 13:45
- pro žáky: úterý a čtvrtek – velká přestávka
PRÁCE ŠKOLNÍ PSYCHOLOŽKY
Obecně lze činnosti ŠKOLNÍ PSYCHOLOŽKY plněné průběžně během školního roku 2024/2025 charakterizovat takto:
1. DIAGNOSTIKA, DEPISTÁŽ:
- depistáž specifických poruch učení v základních školách;
- orientační diagnostika při výukových a výchovných problémech žáků;
- depistáž a diagnostika nadaných dětí;
- zjišťování sociálního klimatu ve třídě, sociometrie;
- testy profesní orientace pro žáky 9. tříd;
- screening, ankety, dotazníky ve škole.
2. KONZULTAČNÍ, PORADENSKÉ A INTERVENČNÍ ČINNOSTI:
- poskytování konzultací při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání dle potřeb a možností školy a školního poradenského pracoviště;
- péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým jsou poskytována podpůrná opatření prvního stupně (zejména pomoc při sestavování plánu pedagogické podpory a vedení);
- péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým jsou poskytovány podpůrná opatření druhého až pátého stupně (zejména pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu a vedení);
- individuální případová práce se žáky v osobních problémech (zejména konzultace a vedení);
- krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce;
- prevence školního neúspěchu žáků (zejména náprava a vedení);
- kariérové poradenství u žáků ve spolupráci s kariérovým poradcem;
- techniky a hygiena učení pro žáky;
- skupinová a komunitní práce s žáky;
- koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.;
- podpora spolupráce třídy a třídního učitele;
- individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání;
- konzultace se zákonnými zástupci při vzdělávacích a výchovných problémech dětí;
- podpora pro dlouhodobě selhávající žáky ve vzdělávání;
- podpora při řešení multikulturní problematiky;
- intervizní a supervizní činnost (školní psycholog a školní speciální pedagog).
3. METODICKÁ PRÁCE A VZDĚLÁVACÍ ČINNOSTI:
- participace na přípravě programu zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání;
- metodická podpora při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami;
- metodická pomoc třídním učitelům;
- pracovní semináře pro pedagogické pracovníky, konzultace a metodické vedení;
- účast na pracovních poradách školy a poradách školního poradenského pracoviště;
- spolupráce v rámci poradenských služeb poskytovaných ve škole, zejména s výchovným poradcem, kariérovým poradcem, školními metodiky prevence, školním speciálním pedagogem, vedením školy a třídními učiteli;
- koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními;
- metodické intervence z psychodidaktiky pro učitele, včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu;
- besedy a osvěta žáků, zákonných zástupců a zaměstnanců školy;
- prezentační a informační činnost;
- participace na přípravě žáků pro přijímací řízení ke vzdělávání ve střední škole;
- prevence předčasných odchodů ze vzdělávání;
- podpora žáků při přípravě na ukončování základního vzdělávání;
- skupinová práce se žáky, podíl na koordinaci preventivních programů;
- podpora mentální hygieny žáků, pomoc při hledání učebního stylu žáků a při domácí přípravě žáků.
Stálé úkoly ŠKOLNÍ PSYCHOLOŽKY:
1. ŽÁCI:
- individuální konzultace zaměřené na řešení emočních, vztahových, výchovných a rodinných obtíží;
- individuální poradenství žákům v případě výukových problémů;
- individuální terapeutická práce s vybranými žáky;
- skupinové konzultace zaměřené na řešení aktuálních vztahových problémů mezi spolužáky;
- podpůrné skupiny;
- krizová intervence.
2. TŘÍDNÍ KOLEKTIVY:
- mapování a diagnostika sociálního klimatu a vztahů;
- řešení vztahových problémů;
- preventivní práce se třídami – prevence rizikového chování, sociálních dovedností žáků, podpora zdravého třídního klimatu apod.
- intervenční práce se třídami v případě rizikového chování, vztahových a výchovných problémů;
- krizová intervence.
3. PEDAGOGIČTÍ PRACOVNÍCI:
- konzultace, spolupráce s třídními učiteli, pedagogy, asistenty pedagoga, zejména při podpoře zdravého školního klimatu, v oblasti výukových obtíží u žáků či při emočních, vztahových, výchovných a rodinných problémů žáků;
- individuální poradenství, individuální konzultace;
- krizová intervence.
4. ZÁKONNÍ ZÁSTUPCI
- individuální poradenství, individuální konzultace;
- krizová intervence.
Specifické úkoly ŠKOLNÍ PSYCHOLOŽKY:
- náslechy tříd – mapování, extrospekce třídního klimatu;
- depistáž žáků ohrožených adaptačními obtížemi, emočními, vztahovými a rodinnými problémy či ohrožených školních neúspěchem;
- profesní orientace žáků 9. tříd – diagnostika, vyhodnocení, vypracování zpráv pro zákonné zástupce, individuální konzultace s žáky a zákonnými zástupci;
- preventivní program Druhý krok – práce s třídami;
- program KiVa pro prevenci šikany;
- program EDASTIM na podporu školní připravenosti a prevenci školní neúspěšnosti za spoluúčasti rodiny;