Školní poradenské pracoviště (dále jen „ŠPP“) tvoří integrovaný systém, který propojuje výchovnou a preventivní činnost školy s cílem poskytovat kvalitní poradenské služby všem žákům, jejich zákonným zástupcům i zaměstnancům školy.
Poradenský tým školy zahrnuje ředitelku školy, zástupkyni ředitelky školy pro inkluzi, která působí zároveň jako výchovná poradkyně, kariérového poradce, dvě školní metodičky prevence a třídní učitelé. Kromě toho jsou součástí týmu školní psycholožka a školní speciální pedagožka, které poskytují další odbornou podporu.
Ředitelka školy a její zástupkyně pro inkluzi (vedoucí ŠPP) zodpovídají za fungování poradenských služeb ve škole. Odbornou a metodickou podporu poradenským pracovníkům ve škole poskytují pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra a střediska výchovné péče. Školním psychologům poskytuje odbornou a metodickou pomoc také Asociace školních psychologů.
Všichni členové školního poradenského pracoviště se podílejí na vytvoření Programu školního poradenského pracoviště, zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytují součinnost školským poradenským zařízením a spolupracují s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků.
Členové týmu ŠPP se podílejí na tvorbě a realizaci Programu školního poradenského pracoviště, který zahrnuje zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, spolupráci s poradenskými zařízeními a veřejnými orgány pro ochranu práv žáků. Společně dbají na efektivní komunikaci, dodržování etického kodexu a ochranu osobních údajů v souladu s platnými právními předpisy.
ŠPP nabízí poradenské služby zdarma pro všechny žáky školy a jejich zákonné zástupce. Některé služby mohou využít také pedagogičtí a nepedagogičtí pracovníci školy a jejich rodinní příslušníci. Škola poskytuje služby v rozsahu odpovídajícím potřebám žáků, zaměřené především na:
- poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami;
- sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření;
- prevenci školní neúspěšnosti;
- kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění;
- podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami;
- podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných;
- průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školní družině;
- včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů;
- předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace;
- průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou;
- metodickou podporu vyučujícím při použití psychologických a speciálně-pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy;
- spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci;
- spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.
Fungování školního poradenského pracoviště
Tým školního poradenského pracoviště (dále jen „ŠPP“) se schází pravidelně jednou týdně vždy ve čtvrtek, kde si řekne, co je ve škole nového, a probere nejpalčivější problémy našich žáků. Mnohdy se řeší výchovné a vzdělávací plány, plány pedagogické podpory, pokroky žáků, ale i aktuální potřeby jak žáků s potřebou podpůrných opatření, tak žáků s odlišným mateřským jazykem nebo žáků nadaných či žáků s výchovnými problémy. Ředitelka školy se s celým poradenských týmem schází minimálně 1 x měsíčně. Cílem je optimalizovat nastavené postupy, spolupracovat a zejména spolu dobře komunikovat, aby služby, které poskytujeme byly efektivní a účelně zvolené. Její strategie stojí na lidském přístupu, zdravém rozumu, flexibilitě, a především respektu ke každému členovi týmu. Velký důraz klade také na vzdělávání svého poradenského týmu.
Tým ŠPP se pravidelně schází každý čtvrtek, kdy řeší aktuální témata a problémy týkající se žáků. Diskutují se výchovné a vzdělávací plány, plány pedagogické podpory, pokroky žáků, ale i aktuální potřeby jak žáků s potřebou podpůrných opatření, tak žáků s odlišným mateřským jazykem nebo žáků s nadáním či žáků s výchovnými problémy. Ředitelka školy se s týmem schází minimálně jednou měsíčně, aby optimalizovala postupy a zajišťovala efektivní komunikaci a spolupráci.
Tým klade důraz na lidský přístup, flexibilitu a respekt ke každému, přičemž podporuje kontinuální vzdělávání poradenských pracovníků. Všichni si uvědomují, že i nejlépe promyšlené preventivní programy nemusí vždy zabránit rizikovému vývoji některých žáků. V takových případech škola spolupracuje s externími poradenskými zařízeními, která navrhnou další postup péče.
„Nedají se někdy zvládat velké problémy, ale těm malým se dá účelně předcházet!“
Časová dostupnost poradenských služeb
Každý poradenský pracovník má pevně stanovené konzultační hodiny, během nichž je k dispozici žákům, jejich zákonným zástupcům, popř. zaměstnancům školy a jejich rodinným příslušníkům. Konzultace probíhají v prostorách určených k poskytování poradenských služeb ve škole.
Práce s informacemi a s důvěrnými daty
Informace a důvěrná data o žácích a jejich zákonných zástupcích, která se poradenští pracovníci školy dozvědí v souvislosti s výkonem své poradenské činnosti, jsou ochraňována v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Zaměstnanci, kteří pracují s osobními údaji žáků a jejich zákonných zástupců, mají povinnost mlčenlivosti, a to i po skončení pracovního poměru. Mlčenlivost příslušných zaměstnanců vyplývá přímo z § 15 zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.