Školní speciální pedagožka

Naše škola má školní poradenské pracoviště zastoupeno školní speciální pedagožkou, která má potřebnou kvalifikaci pro svou činnost. Tuto pozici má škola od minulého školního roku zřízenou nově, a to díky spolupráci nové ředitelky školy s Pedagogicko-psychologickou poradnou v Olomouci.

Činnosti školní speciální pedagožky jsou vymezeny novelou vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů (provedena vyhláškou č. 248/2019 Sb.).

Školní speciální pedagožka se zabývá především včasnou identifikací žáků s potřebou podpůrných opatření a vytvářením, popř. i realizací strategií a postupů vedoucích k odstranění či zmírnění výukových problémů.

Zabývá se rovněž depistážními, diagnostickými, intervenčními, koordinačními a metodickými činnostmi. Vykonává různá speciálně-pedagogická vyšetření, reedukační činnosti a další poradenské aktivity. Její pracovní náplň vychází zejména z potřeb školy, poptávky žáků, jejich zákonných zástupců i pracovníků školy. Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky i zákonnými zástupci a spolupracuje se školskými poradenskými zařízeními, ale také v případě potřeby se zdravotnickými, sociálními a dalšími službami.

Dále se školní speciální pedagožka na škole věnuje nad rámec svých obvyklých činností také žákům s odlišným mateřským jazykem. Její přístup zajišťuje, že všichni žáci bez ohledu na jazykové bariéry, dostanou potřebnou podporu a péči pro svůj vzdělávací rozvoj.

Svou náplň práce společně s vedením školy i dalšími členy školního poradenského pracoviště v pravidelných intervalech vyhodnocuje a upravuje na základě požadavků všech aktérů výchovně‑vzdělávacího procesu a popř. přizpůsobuje konkrétním podmínkám ve škole.

PERSONÁLNÍ OBSAZENÍ

Školní speciální pedagog (ŠSP)

Mgr. Jana Skotáková
tel: +420 581 111 207
e-mail: jana.skotakova@zs-stupkova.cz

konzultační hodiny:

  • pro zákonné zástupce a zaměstnance školy: úterý    13:00 – 13:45
  • pro žáky: úterý a čtvrtek – velká přestávka

 

PRÁCE ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOŽKY

Obecně lze činnosti ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOŽKY plněné průběžně během školního roku 2024/2025 charakterizovat takto:

1. DIAGNOSTIKA, DEPISTÁŽ:

  • podpora při sestavování skupin předmětů speciálně-pedagogické péče dle doporučení školského poradenského zařízení;
  • v případě speciálních vzdělávacích potřeb žáka zjištěných ve ŠPZ seznamování zákonných zástupců se všemi dostupnými informacemi v souvislosti s možnostmi vzdělávání jejich dítěte na škole;
  • konkretizování vzdělávacích obtíží žáka, podílení se na stanovení obsahu plánu pedagogické podpory a individuálním vzdělávacím plánu a stanovení druhu, rozsahu, frekvence a trvání intervenčních činností;
  • orientační speciálně-pedagogická diagnostika, zejména při vzdělávacích problémech žáků, pro navazující intervence ve školním prostředí, orientační speciálně-pedagogická diagnostika předpokladů pro čtení, psaní, počítání, předpokladů rozvoje gramotnosti, analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení;
  • při výchovných problémech školní speciální pedagožka participuje na stanovení intervenčního přístupu v rámci školy dle potřeb, možností a profilace školy;
  • provádění diagnostiky 1. stupně podpůrných opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a nastavení systému podpory ze strany školy;
  • vyhodnocení podpůrných opatření 1. stupně, včetně pedagogické intervence;
  • screening, ankety, dotazníky, přímé pozorování ve třídách ve škole týkající se speciálních vzdělávacích potřeb, nadání a mimořádného nadání.


2. KONZULTAČNÍ, PORADENSKÉ A INTERVENČNÍ ČINNOSTI:

  • poskytování konzultací při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání dle potřeb a možností školy a školního poradenského pracoviště;
  • podpora naplňování speciálních vzdělávacích potřeb žáků školy;
  • intervenční podpora při realizaci plánu pedagogické podpory;
  • poskytování přímé speciálně-pedagogické intervence;
  • poskytování poradenské služby žákům se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti;
  • poskytování informační, konzultační, poradenské a metodické podpory zákonným zástupcům žáka se speciálními vzdělávacími potřebami;
  • průběžné vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, příp. navrhování a konzultování jejich následné úpravy;
  • poskytování dlouhodobé i krátkodobé speciálně-pedagogické péče pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami;
  • poskytování reedukační, kompenzační a stimulační činnosti žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (zajišťování vedení předmětu speciálně-pedagogické péče, pedagogické intervence aj.);
  • participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo plánu pedagogické podpory ve spolupráci s třídním učitelem, učitelem odborného předmětu, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s ostatními partnery podpůrného týmu uvnitř i vně školy;
  • ve spolupráci s výchovnou poradkyní školy, kariérovým poradcem a třídním učitelem, poskytování žákům s diagnostikovanými speciálními vzdělávacími potřebami kariérové poradenství v rámci školního poradenského pracoviště;
  • příprava a pomoc s realizací prostřednictvím školního poradenského pracoviště preventivní intervenční programy v oblasti školního neúspěchu, výchovných problémů s uplatněním speciálně-pedagogických metod a forem pedagogické práce ve spolupráci se školským poradenským zařízením;
  • preventivní intervenční programy v oblasti školního neúspěchu/výchovných problémů s uplatněním speciálně-pedagogických přístupů;
  • úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů;
  • individuální konzultace pro zákonné zástupce;
  • individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb.


3. METODICKÁ PRÁCE A VZDĚLÁVACÍ ČINNOSTI:

  • participace na úpravě školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů na základě rozhodnutí ředitelky školy v souvislosti s doporučením školského poradenského zařízení;
  • sledování průběhu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami;
  • metodické činnosti pro pedagogické pracovníky školy – specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně speciálních vzdělávacích potřeb, návrhy metod a forem práce se žáky – jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů;
  • kooperace s pedagogickými pracovníky školy zajišťujícími poradenské služby;
  • participace na vytváření školních vzdělávacích programů, individuálních vzdělávacích plánů, plánů pedagogické podpory s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami;
  • participace na plnění individuálního výchovného plánu v rámci navrhovaných podpůrných opatřeních ze strany školského poradenského zařízení a školy;
  • poskytování metodické podpory asistentům pedagoga ve škole;
  • účast na metodických setkáních v PPP či SPC.


4. SUPERVIZNÍ A INTERVIZNÍ ČINNOST:

SUPERVIZE je jednou z forem podpory pedagogických pracovníků a představuje důležitou oblast jejich profesního růstu. Lze ji chápat současně jako aktivní prvek prevence syndromu vyhoření a přetížení (sídlení, provázení, konzultace, podpora). Smyslem supervize je rozvíjet profesní dovednosti supervidovaných, posilovat vztahy v pracovním týmu a nacházet řešení problematických situací. V procesu supervize poskytuje supervizor supervidovanému jedinci či týmu zpětnou vazbu k jeho/jejich práci. Supervize zvyšuje účinnost práce zaměřením se na její cíle, zvyšuje i kvalitu práce zaměřením se na průběh (proces). Supervize obsahuje složky nadhledu a dohledu a podporuje dobrou úroveň odbornosti jak v oblasti schopností, vědomostí a dovedností, tak v oblasti etické a hodnotové.

Předmětem supervize ve škole je vždy především odborná podpora a pomoc, která vede ke zvyšování kompetencí pro nacházení efektivních řešení problémů a krizových i dalších náročných situací. Je chápána jako podpůrný pracovní nástroj, který nemá atribut dohledu či kontrolní činnosti.

INTERVIZE je forma profesního sdílení, která podobně jako supervize slouží k celoživotnímu učení a rozvoji v pomáhajících profesích. Ve škole má podobu dlouhodobého skupinového setkávání kolegů v rámci odbornosti. Oproti supervizi ji ale nevede externí expert. Intervizi organizuje některý z členů pedagogického sboru nebo skupina společně. Intervize je založena na potřebě aktérů diskutovat nad profesními problémy, přičemž spolupráci na pracovišti, pomáhá řešit složité situace nebo koordinovat péči o žáky.