Otevíráme nově první třídu s genetickou metodou čtení a prvky Hejného matematiky!
Od školního roku 2024/2025 otevíráme nově první třídu, kde se bude vyučovat genetická metoda čtení a v matematice se budou využívat prvky Hejného matematiky. Slibujeme si, že výuka bude inovativní a bude odpovídat současným trendům moderní pedagogiky. Důraz je kladen na aktivní zapojení žáků do procesu učení, čímž podporujeme jejich přirozený rozvoj.Genetická metoda čtení
Cílem genetické metody čtení je naučit žáky číst přirozenou a intuitivní cestou, která vychází z jejich přirozených schopností a zvídavosti. Tato metoda se zaměřuje na to, aby si žáci od počátku osvojily principy čtení a psaní skrze postupné poznávání a spojování písmen, tzv. hláskování. Klíčovým cílem je:- Rozvoj porozumění textu: Žáci se učí číst tak, aby nejen dokázali správně přečíst slova, ale především, aby jim rozuměli. To zahrnuje pochopení významu slov, vět a celých textů.
- Podpora samostatnosti a tvořivosti: Genetická metoda povzbuzuje žáky k tomu, aby sami objevovali, jak čtení funguje, což podporuje jejich sebevědomí a tvořivý přístup k učení.
- Postupné a přirozené učení: Metoda je koncipována tak, aby žáci nejprve hláskovali a až následně spojovali slova do slov. Učební proces probíhá v logických krocích, které respektují vývojové fáze dítěte.
- Kritické myšlení: Žáci se učí přemýšlet o tom, co čtou, a diskutovat o textech, což rozvíjí jejich schopnost analyzovat informace a vyvozovat závěry.
Hejného metoda výuky matematiky
Hejného metoda je inovativní přístup k výuce matematiky, který se odklání od tradičního způsobu učení zaměřeného na mechanické procvičování matematických operací. Tento přístup staví na objevování a hlubokém porozumění matematickým konceptům prostřednictvím praktických činností a samostatného přemýšlení.Základní principy Hejného metody
- Budování mentálních schémat: Žáci se učí vytvářet vlastní mentální obrazy a schémata, která jim pomáhají porozumět matematickým principům. Tento proces vede k tomu, že si žáci postupně vybudují hluboké porozumění a mohou s ním dále pracovat.
- Vlastní objevování: Žáci nejsou vedeni k tomu, aby přijímali hotová řešení a postupy. Místo toho jsou povzbuzováni k tomu, aby sami objevovali, zkoumali a hledali různé cesty k řešení matematických úloh. Tento proces zvyšuje jejich kreativitu a schopnost samostatného myšlení.
- Učení se v kontextu: Matematika není vnímána jako izolovaný předmět, ale jako nástroj pro řešení problémů, které se objevují v každodenním životě. Žáci se učí aplikovat matematické myšlení v různých kontextech, což zvyšuje jejich schopnost porozumět a používat matematiku v praxi.
- Práce ve skupinách: Skupinová práce je klíčovým prvkem Hejného metody. Žáci společně diskutují o různých přístupech k řešení úloh, učí se naslouchat a argumentovat. Tento přístup podporuje nejen rozvoj matematického myšlení, ale také sociálních dovedností, jako je spolupráce a komunikace.
- Chyba jako součást učení: Chyby nejsou vnímány negativně, ale jako přirozená a důležitá součást učebního procesu. Žáci se učí z vlastních chyb, což podporuje jejich sebedůvěru a motivaci k dalšímu učení.
- Radost z učení: Hejného metoda je navržena tak, aby matematika byla pro žáky zdrojem radosti a uspokojení. Důraz je kladen na pozitivní zkušenost s učením, která žákům pomáhá rozvíjet kladný vztah k matematice a motivaci k dalšímu učení.
- Prostor pro individualitu: Pedagogové v rámci této metody přistupují k žákům individuálně a umožňují každému žákovi pracovat vlastním tempem. Tím je zajištěno, že každý žák může maximálně rozvinout svůj potenciál.
Vzdělávací prostředí a role učitele
V Hejného metodě hraje učitel roli průvodce, který vytváří podnětné a bezpečné prostředí pro objevování. Učitelé nevnucují žákům jediné správné postupy, ale naopak je povzbuzují, aby sami hledali cesty k řešení. To přispívá k jejich rozvoji nezávislého myšlení a sebedůvěry. Hejného metoda je proto více než jen způsob, jak učit matematiku – je to cesta, jak žáky vést k hlubšímu porozumění světa kolem nás a k radosti z objevování, která je základním kamenem celoživotního vzdělávání.Jak bude v této třídě výuka probíhat?
Žáci se mohou těšit na výuku, která je zaměřena na jejich individuální potřeby a zájmy. Výuka bude vedena hravou a interaktivní formou, která bude podporovat zvídavost a aktivní přístup k učení. Učitelé budou pracovat s žáky ve skupinách i individuálně, aby se každý žák mohl rozvíjet svým vlastním tempem. Důležitou součástí výuky bude také propojení s praktickým životem, kde budou žáci moci aplikovat získané dovednosti v reálných situacích. Tento přístup podporuje nejen akademický rozvoj, ale i jejich sociální a emoční růst, což je klíčové pro jejich budoucí úspěch.Pokud máte zájem dozvědět se více o naší nové první třídě kontaktujte zástupkyni ředitelky školy pro 1. stupeň, Mgr. Janu Ürgeovou, na e‑mailové adrese: jana.urgeova@zs-stupkova.cz nebo na telefonu: 581 111 202 (mějte prosím na paměti, že i zástupkyně někdy učí, takže se možná nedovoláte na poprvé – děkujeme Vám za pochopení).