Kariérový poradce

Kariérový poradce patří mezi členy školního poradenského pracoviště, který zajišťuje poradenské služby ve škole od minulého školního roku. Pozice kariérového poradce není doposud ve školách legislativně ukotvena, avšak jde o pracovní pozici velmi v praxi potřebnou, proto i naše škola využila zájmu kolegy a již v minulém školním roce ustanovila tuto pracovní pozici.

Kariérový poradce prostřednictvím kariérových technik, metod a postupů poskytuje poradenské služby, jejichž cílem je pomáhat a podporovat žáky při rozhodování v otázkách vzdělávání, profesní přípravy, volby střední školy či zaměstnání.

Hlavním úkolem kariérového poradce ve škole je vést žáky k samostatnosti a odpovědnosti za vlastní rozhodování o vzdělávací a profesní dráze. Intervence, které kariérový poradce žákům poskytuje mají rozvíjet jejich schopnosti pro samostatné řízení jejich vlastní kariéry.

Kariérový poradce pracuje s žáky jak individuálně, tak skupinově, spolupracuje s dalšími členy ŠPP, ostatními učiteli, vedením školy, externími subjekty a organizacemi na trhu práce.

PERSONÁLNÍ OBSAZENÍ

KARIÉROVÝ PORADCE (KP)

Mgr. Jiří Pouč
e-mail: jiri.pouc@zs-stupkova.cz
konzultační hodiny: čtvrtek   14:00 – 15:00                                


PRÁCE KARIÉROVÉHO PORADCE

Obecně lze činnosti KARIÉROVÉHO PORADCE plněné průběžně během školního roku 2024/2025 charakterizovat takto:

  • zaměřuje se na potřeby jednotlivých žáků týkající se jejich dalšího směřování a následného uplatnění na trhu práce;
  • zaměřuje se na pomoc žákům, jejich zákonným zástupcům při volbě střední školy a povolání;
  • zaměřuje se na profesní orientaci žáků;
  • zaměřuje se na metodickou pomoc třídních učitelů v oblasti kariérového poradenství;
  • zaměřuje se na informování žáků i jejich zákonných zástupců v oblasti pracovního trhu a predikce jeho vývoje;
  • zaměřuje se na skupinová šetření k volbě povolání, administraci, zpracování a interpretaci výsledků nejrůznějších testů, dotazníků či jiných nástrojů týkajících se profesní orientace, osobnostních charakteristik žáka apod.;
  • zaměřuje se na individuální šetření k volbě studia a povolání, na individuální poradenství v této oblasti ve spolupráci s ostatními členy ŠPP a třídními učiteli;
  • zaměřuje se na poradenství zákonným zástupcům s ohledem na jejich očekávání a předpoklady žáků ve spolupráci s třídními učiteli a výchovnou poradkyné;
  • zaměřuje se na spolupráci se školskými poradenskými zařízeními, středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy;
  • zaměřuje se na zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích Úřadu práce ČR, poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek;
  • zaměřuje se na poskytování služeb kariérového poradenství žákům s odlišným mateřským jazykem se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám;
  • poskytuje metodickou pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků;
  • poskytuje učitelům, žákům i jejich zákonným zástupcům informace o činnosti nejrůznějších středisek a institucí zabývající se volbou povolání a uplatněním se na trhu práce v regionu, o možnostech využití jejich služeb;
  • vede si písemné záznamy umožňující doložit rozsah a obsah činnosti, navržená a realizovaná opatření;
  • koordinuje aktivity napříč vyučovacími předměty, snaží se o provázanost výuky v jednotlivých předmětech se světem práce a s reálnými situacemi z běžného života;
  • nabízí konzultace a poradenství pro všechny aktéry výchovně-vzdělávacího procesu;
  • propaguje služby kariérového poradenství ve škole i na veřejnosti;
  • koordinuje projektový den na podporu volby povolání;
  • podílí se na přípravě programu exkurzí do firem či organizací úspěšných na trhu práce;
  • sebevzdělává se v oblasti kariérového poradenství, sleduje možnosti studia na středních školách, aktuální trendy na trhu práce;
  • zajišťuje distribuci Atlasů školství;
  • zajišťuje a koordinuje náborové akce středních škol z okolí;
  • zajišťuje návštěvy Burzy práce, Scholaris, Úřad práce ČR apod.;
  • koordinuje návštěvy žáků na Dnech otevřených dveří různých středních škol v regionu;
  • spolupracuje nejvíce s výchovnou poradkyní a podílí se na činnostech spojených s její prací;
  • pomáhá s vyplňováním přihlášek na střední školy, provádí jejich kontrolu a připomíná jejich včasné odeslání;
  • sleduje umístění žáků, pomáhá s případným odvolacím řízením, hledá možnosti pro neúspěšné žáky při přijímacím řízení;
  • zpracovává evidenci žáků přijatých ke studiu na střední školu, sepisuje zprávu pro vedení školy a připravuje podklady pro výroční zprávu za oblast kariérového poradenství.