Školní metodik prevence patří mezi členy školního poradenského pracoviště.
Naše škola má školní poradenské pracoviště zastoupeno od minulého školního roku nově školní metodičkou prevence pro 1. stupeň, která na konci roku 2024 ukončí své specializační studium. Dále škola disponuje také školní metodičkou prevence pro 2. stupeň, která již tuto pracovní pozici zastává ve škole několik let a má ukončené potřebné specializační studium.
Činnosti školních metodiků prevence jsou vymezeny novelou vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů (provedena vyhláškou č. 248/2019 Sb.).
PERSONÁLNÍ OBSAZENÍ
ŠKOLNÍ METODIČKA PREVENCE PRO 1. STUPEŇ ZŠ (ŠMP1)
Mgr. Eva Kovářová
tel: +420 581 111 224
e-mail: eva.kovarova@zs-stupkova.cz
konzultační hodiny: čtvrtek 14: 00 – 15: 00
ŠKOLNÍ METODIČKA PREVENCE PRO 2. STUPEŇ ZŠ (ŠMP2)
Mgr. Veronika Vacková
tel: +420 581 111 213
e-mail: veronika.vackova@zs-stupkova.cz
konzultační hodiny: čtvrtek 14:00 – 15:00
Cílem jejich činností je poskytování poradenské pomoci žákům a jejich zákonným zástupcům a zajištění příznivého klimatu ve škole, pokud možno s minimálním výskytem nežádoucího chování u žáků školy.
PRÁCE ŠKOLNÍHO METODIKA PREVENCE
Obecně lze činnosti obou ŠKOLNÍCH METODIČEK PREVENCE plněné průběžně během školního roku 2024/2025 charakterizovat takto:
METODICKÉ A KOORDINAČNÍ ČINNOSTI
- koordinace tvorby, kontrola realizace preventivního programu školy;
- koordinace tvorby, kontrola správného postupu v případě uplatnění krizových plánů školy v oblasti sociálně patologických jevů;
- koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na primární prevenci rizikového chování;
- pomoc a koordinace při zajišťování besed zaměřených na prevenci;
- metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémového chování žáků, včasná identifikace problému, preventivní práce s třídními kolektivy ve spolupráci s ostatními členy ŠPP apod.); vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování;
- koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování;
- individuální a skupinová práce s žáky s obtížemi v adaptaci, se sociálně vztahovými problémy, s rizikovým chováním, s problémy v rodině, mezi spolužáky či kamarády, které negativně ovlivňují výchovně-vzdělávací proces; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům;
- koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků s odlišným mateřským jazykem (dále jen „OMJ); prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasismu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s přijímáním odlišností;
- vedení jednání se zákonnými zástupci žáků, jestliže jde o oblasti týkající se rizikového chování žáků, účast ve výchovné komisi;
- koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů (např. OSPOD, PPP, SPC, Policie ČR apod.);
- spolupráce s oblastním metodikem prevence, krajským metodikem prevence, s dalšími odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými apod.);
- účast na krajské konferenci PPRCH;
- kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě aktuálního výskytu rizikového chování;
- shromažďování odborných zpráv a informací, ve spolupráci s výchovnou poradkyní, o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence sociálně patologických jevů v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů;
- podílení se, ve spolupráci s ostatními členy ŠPP, na případném vypracování individuálních výchovných plánů;
- podílení se ve spolupráci s učiteli v případě dlouhé omluvené absence žáka na vypracování dohody mezi školou, žákem a jeho zákonným zástupcem o plnění povinností během absence;
- vedení zpráv pro vedení školy, které slouží jako podklady ke čtvrtletním jednáním pedagogické rady; příprava podkladů pro výroční zprávu za oblast primární prevence;
- koordinace preventivních aktivit v rámci zapojení žáků do soutěží s preventivní tématikou;
- koordinace adaptačního pobytu pro žáky 6. tříd;
- vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
INFORMAČNÍ ČINNOSTI
- zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů, projektů a preventivních soutěží, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy;
- prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností;
- sledování změn v platné legislativě týkající se činností ŠPP ve školách a školských zařízeních;
- vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie ČR, OSPOD, nestátních organizací působících v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků;
- předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogických pracovníkům školy a ŠPZ či SPC apod.;
- vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence.
PORADENSKÉ ČINNOSTI
- vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování, poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s ostatními členy ŠPP a třídními učiteli);
- spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole;
- příprava podmínek pro integraci žáků s poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.