PLÁN PRÁCE VÝCHOVNÉHO PORADCE PRO ŠKOLNÍ ROK 2025/2026
Naše škola má školní poradenské pracoviště zastoupeno výchovnou poradkyní, která je rovněž zástupkyní ředitelky školy pro inkluzi a vedoucí tohoto pracoviště. Má potřebnou kvalifikaci a má sníženou míru PPČ, jak ukládá platná legislativa.
Mezi další členy školního poradenského pracoviště patří školní metodička prevence pro 1. stupeň školy, školní metodička prevence pro 2. stupeň školy, školní speciální pedagožka a školní psycholožka.
Činnosti všech výše uvedených pracovníků jsou vymezeny ve vyhlášce č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů (provedena vyhláškou č. 248/2019 Sb.).
PERSONÁLNÍ OBSAZENÍ
VÝCHOVNÁ PORADKYNĚ (VP)
Mgr. Veronika Symonová
tel: 581 111 212, 725 337 690
e-mail: veronika.symonova@zs-stupkova.cz
konzultační hodiny: pondělí 7:15 – 8:45
Plán práce výchovné poradkyně vychází z aktuálních potřeb žáků. Cílem její činnosti je poskytování poradenské pomoci žákům a jejich zákonným zástupcům a zajištění příznivého klimatu ve škole. Součástí práce ŠPP je realizace programu KiVa, což je program proti šikaně vyvinutý na základě výzkumu a vědecky ověřených výsledků, který vytvořila Univerzita v Turku.
Obecně lze činnosti VÝCHOVNÉ PORADKYNĚ plněné průběžně během školního roku charakterizovat takto:
- řešení a projednávání vzdělávacích a výchovných problémů žáků;
- účast na školeních a setkáních výchovných poradců;
- evidence žáků s potřebou podpůrných opatření, žáků talentovaných, nadaných a mimořádně nadaných, také žáků s odlišným mateřským jazykem (dále jen „OMJ“), žáků z prostředí s nízkým socio‑ekonomickým statusem, žáků národnostních menšin apod.;
- evidence a kontrola doporučení školského poradenského zařízení (dále jen „ŠPZ“), vykazování podpůrných opatření, aktualizace seznamů žáků s potřebou podpůrných opatření (dále jen „PO“);
- koordinace spolupráce školy s dalšími orgány a institucemi – např. Krajský úřad, Magistrát města Olomouce, Pedagogicko-psychologická poradna (dále jen „PPP“), Speciálně-pedagogické centrum (dále jen „SPC“), soudy, sociální kurátoři, Policie ČR, OSPOD, zdravotnické zařízení, zařízení ústavní výchovy apod.;
- spolupráce s třídními učiteli, školními metodičkami prevence, školní psycholožkou, školní speciální pedagožkou – koordinace jejich činností, sestavování plánů apod.;
- pomoc a koordinace při zajišťování besed zaměřených na činnosti spadající do kompetencí pracovníků školního poradenského pracoviště (dále jen „ŠPP“);
- včasné předávání aktuálních informací o žácích s potřebou PO prostřednictvím třídních učitelů, ostatních pedagogických pracovníků;
- podílení se na tvorbě individuálních vzdělávacích plánů (dále jen „IVP“) nebo plánů pedagogické podpory (dále jen „PLPP“);
- vytváření nástěnek k činnosti ŠPP;
- aktualizace údajů o ŠPP na webových stránkách školy;
- administrativní práce související s výchovným poradenstvím;
- vyhledávání, identifikace žáků s potřebou PO 1 a odesílání žáků s potřebou PO 2–5 na vyšetření do PPP či SPC;
- odesílání zpráv, žádostí, dotazníků jiným institucím v rámci inkluze;
- zprostředkování kolegům nových metod pedagogické diagnostiky a intervence;
- předávání odborných informací z oblasti péče o žáky s potřebou podpůrných opatření a dalších výše zmiňovaných skupin žáků;
- poskytování poradenské pomoci učitelům, žákům i jejich zákonným zástupcům;
- podílení se ve spolupráci s učiteli v případě dlouhé omluvené absence žáka na vypracování dohody mezi školou, žákem a jeho zákonným zástupcem o plnění povinností během absence;
- sledování změn v platné legislativě týkající se činností ŠPP ve školách a školských zařízeních;
- ve spolupráci se školní speciální pedagožkou dostupnými nástroji diagnostikovat žáka s podezřením na specifickou poruchou učení či chování;
- konzultace s učiteli, vedením školy v případě neomluvené absence žáků či v případě velké omluvené absence žáků (režim podléhající kontrole);
- vedení jednání se zákonnými zástupci žáků, účast ve výchovné komisi;
- zajišťování pomoci při vyplňování přihlášek ke studiu žáků; organizuje a zajišťuje přednášky, besedy k volbě povolání;
- sepisuje zprávy pro vedení školy jako podklady ke čtvrtletním jednáním pedagogické rady a připravuje podklady pro výroční zprávu za oblast VP;
- poskytuje poradenské služby, jejichž cílem je pomáhat a podporovat žáky při rozhodování v otázkách vzdělávání, profesní přípravy, volby střední školy či zaměstnání;
- zaměřuje se na pomoc žákům, jejich zákonným zástupcům při volbě střední školy a povolání;
- zaměřuje se na spolupráci se ŠPZ, středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy;
- zaměřuje se na zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích Úřadu práce ČR, poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek;
- zajišťuje distribuci Atlasů školství;
- zajišťuje a koordinuje náborové akce středních škol z okolí;
- zajišťuje návštěvy Burzy práce, Scholaris, Úřad práce ČR apod.;
- ve spolupráci se školní psycholožkou zajišťuje možnost zjišťování profesní orientace žáků.
Ředitelka školy delegovala na výchovnou poradkyni jakožto vedoucí školního poradenského pracoviště část svých kompetencí, a to zejména kontrolní a hospitační činnost v určitých oblastech.
Výchovná poradkyně byla pověřena zejména touto kontrolní činností:
- kontrola vypracování PLPP a IVP pro žáky s potřebou PO;
- pravidelné sledování plnění PLPP a IVP;
- sledování chování zainteresovaných osob v průběhu vzdělávacího procesu;
- sledování úrovně spolupráce vyučujících s rodičovskou veřejností;
- sledování plnění pracovních povinností ostatních členů ŠPP;
- sledování plnění povinností asistentů pedagoga a kontrola jejich spolupráce s učiteli, samotnými žáky a jejich zákonnými zástupci;
- sledování úrovně spolupráce asistentů pedagoga s učiteli přímo ve výchovně-vzdělávacím procesu (hospitační činnost);
- kontrolou informovanosti rodičovské veřejnosti školou;
- sledováním úrovně spokojenosti s akcemi pořádanými školou a nabídkou volnočasových aktivit pro žáky školy;
- prostřednictvím dotazníkových šetření, které budou vytvářeny vedením školy získávat návrhy ke zlepšení spolupráce mezi školou a zákonnými zástupci žáků, mezi pedagogickými pracovníky navzájem a mezi vedením školy a ped. pracovníky, také zjišťování postojů samotných žáků;
- vyhodnocování dotazníkových šetření v rámci prevence rizikového chování ve škole ve spolupráci s ostatními členy ŠPP.
Nejdůležitější úkoly a akce VÝCHOVNÉ PORADKYNĚ v jednotlivých měsících školního roku 2025/2026:
- pravidelně informovat vyučující o nových žácích s PO, následné zpracování veškeré dokumentace (PLPP, IVP) a zanesení do školní matriky ve spolupráci se zástupkyní pro 2. stupeň, výkaz R 44-99;
- minimalizovat počet snížených známek z chování (ve spolupráci s ostatními členy ŠPP);
- pracovat se všemi aktéry výchovně-vzdělávacího procesu na zkvalitnění inkluzivního vzdělávání ve všech ročnících a třídách (ve spolupráci i s ostatními členy ŠPP);
- zaměřit se na problematiku žáků ohrožených školním neúspěchem (ve spolupráci i s ostatními členy ŠPP);
- monitorovat problémové třídy a pracovat na okamžitém řešení zjištěných problémů (ve spolupráci i s ostatními členy ŠPP);
- zaměřit se více na problematiku žáků talentovaných, nadaných, mimořádně nadaných ve spolupráci s ostatními členy ŠPP (jejich podpora ve výuce, nabídky soutěží a olympiád apod.);
- zaměřit se na začlenění žáků s OMJ do našeho výchovně-vzdělávacího systému;
- zaměřit se na plnění úkolů, které stanovila ČŠI ve svém plánu týkající se činností, které spadají do působnosti ŠPP;
- zaměřit se na vhodná kritéria při hodnocení vzdělávání žáků s potřebou PO na základě doporučení ČŠI (zvláště žáků s OMJ).
PLÁN PRÁCE PRO JEDNOTLIVÉ MĚSÍCE ŠKOLNÍHO ROKU
MĚSÍC | ČINNOSTI |
ZÁŘÍ | 1. vypracování plánu práce VP; 2. stanovení konzultačních hodin VP; 3. aktualizace webových stránek školy v oblasti ŠPP; 4. vypracování seznamu žáků s potřebou PO; 5. vypracování evidence žáků vycházejících ze školy – zjišťování jejich profesního zájmu; 6. zajištění dokumentace žáků související s odchodem nebo příchodem žáků na školu, vyřazení dokumentace do archivu; 7. vypracování evidence doporučení žáků s potřebou PO; 8. seznámení učitelů, AP a vychovatelů s doporučeními žáků s potřebou PO; 9. zajištění podpisů informovaných souhlasů zákonných zástupců; 10. ve spolupráci s učiteli a školní speciální pedagožkou vypracování PLPP a IVP jednotlivých žáků; 11. konzultace s TU při tvorbě PLPP a IVP, kontrola vypracování; 12. konzultace s TU tříd, do kterých přišli noví žáci – adaptace žáků na nové prostředí, adaptace nových žáků s OMJ; 13. kontrola doplnění katalogových listů a další osobní dokumentace žáků s potřebou PO; 14. rozdělení žáků do skupin pedagogické intervence (dále jen „PI“) a do skupin žáků s předmětem PSPP; 15. nákup kompenzačních pomůcek pro žáky ve spolupráci se školní speciální pedagožkou. |
ŘÍJEN | 1. konzultace se školní speciální pedagožkou (předměty PSPP + vzdělávání žáků s OMJ); 2. konzultace s TU a ostatními pracovníky ŠPP (žáci ohroženi školním neúspěchem, žáci talentovaní, žáci s výchovnými problémy); 3. spolupráce s náborovými pracovníky ze středních škol; 4. účast na Burze práce a Scholarisu; 5. aktualizace nástěnek (informace k přijímacím zkouškám); 6. vypracování harmonogramu kontrolních vyšetření žáků s potřebou PO; 7. hospitační činnost APOD. |
LISTOPAD | 1. rozdání atlasů školství pro žáky; 2. průzkum volby SŠ u vycházejících žáků; 3. nábory středních odborných škol a středních odborných učilišť; 4. příprava podkladů k jednání pedagogické rady za oblast VP; 5. vypracování seznamu žáků se zdravotními problémy, které je omezují v jednotlivých předmětech + žáci uvolněni z TV; 6. vypracování seznamu žáků medikovaných; 7. hospitační činnost AP. |
PROSINEC | 1. metodická pomoc a spolupráce s TU (předávání aktuálních informací vycházejícím žákům); 2. kontrola platnosti vyšetření v PPP, SPC; 3. kontrola dodržování PLPP a jejich vyhodnocování a kontrola uplatňování IVP přímo ve výchovně-vzdělávacím procesu (hospitace ve třídách s AP). |
LEDEN | 1. vyhodnocení poskytování PO – pokyny pro TU, kontrola; 2. příprava podkladů k jednání pedagogické rady za oblast VP; 3. kontrola financování PO a případná úprava; 4. pomoc vycházejícím žákům a jejich zákonným zástupcům při volbě střední školy (případné individuální konzultace); 5. hospitace AP; 6. třídní schůzka se zákonnými zástupci vycházejících žáků, seznámení s podmínkami přijímacího řízení na SŠ pro rok 2025. |
ÚNOR | 1. zjistit počty vycházejících žáků (ze 7. ročníků, 8. i 9.) + zjistit zájem o víceletá gymnázia; 2. konzultace se školní speciální pedagožkou (předměty PSPP + vzdělávání žáků s OMJ; 3. sledovat včasné odevzdání přihlášek na SŠ; 4. vypracování přehledu práce za 1. pololetí školního roku; 5. hospitace AP; 6. pomoc při organizaci zápisu žáků do 1. ročníku; 7. konzultace s učiteli. |
BŘEZEN | 1. kontrola vyhodnocení PLPP; 2. hospitace AP. |
DUBEN | 1. informovat žáky o možnostech odvolání při nepřijetí na SŠ; 2. přijímací zkoušky pro žáky 9. ročníku; 3. přijímací zkoušky na víceletá gymnázia; 4. náhradní termín přijímacích zkoušek; 5. příprava podkladů k jednání pedagogické rady za oblast VP. |
KVĚTEN | 1. aktualizovat seznam přijatých žáků na SŠ; 2. evidence výsledků přijímacího řízení, zpráva pro vedení školy; 3. informovat neumístěné žáky o druhém kole přijímacího řízení a o volných místech; 4. pomoc při organizaci přijímacích zkoušek do třídy s rozšířenou výukou matematiky a informatiky 21. 5. 2025 (konzultace se samotnými žáky – pohovor); 5. konzultace se školní speciální pedagožkou (předměty PSPP + vzdělávání žáků s OMJ); 6. konzultace s TU (sledování a vyhodnocení práce s žáky s rizikem školní neúspěšnosti); 7. zajištění vyhodnocení IVP do PPP a SPC; 8. setkání pro přijaté budoucí prvňáčky (2 x) + besedy pro jejich rodiče; 9. informační schůzka pro zájemce o RVMI – 6. 5. 2025; 10. připravit schůzku s bývalými žáky 9. ročníku k představení školy, kde nyní studují. |
ČERVEN | 1. vyhodnocení PLPP a IVP 2. vypracování podkladů za VP pro výroční zprávu a závěrečnou pedagogickou radu; 3. připravit a uskutečnit setkání budoucích žáků 6. ročníků, TU se zákonnými zástupci + schůzka se zákonnými zástupci budoucích prvňáčků 4. organizace slavnostního rozloučení žáků devátých tříd na radnici – 26. 6. 2025, 8:00 – 9. A + D, 9:00 – 9. B + C; 5. uspořádání, organizace a odevzdání dokumentace ŠPP za školní rok 2025/2026 vedení školy; 6. kontrola školní matriky ve spolupráci se ZŘŠ2, výkazy apod. |