PLÁN PRÁCE ŠKOLNÍHO SPECIÁLNÍHO PEDAGOGA PRO ŠKOLNÍ ROK 2025/2026
Školní speciální pedagog patří mezi členy školního poradenského pracoviště.
Naše škola má školní poradenské pracoviště zastoupeno školní speciální pedagožkou, která má potřebnou kvalifikaci pro svou činnost.
Dále činnost pracoviště zajišťuje výchovná poradkyně, která je zároveň i zástupkyní pro inkluzi a vedoucí školního poradenského pracoviště, školní metodička prevence pro 1. stupeň školy, školní metodička prevence pro 2. stupeň školy a školní psycholožka.
Činnosti všech výše uvedených pracovníků jsou vymezeny novelou vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů (provedena vyhláškou č. 248/2019 Sb.).
PERSONÁLNÍ OBSAZENÍ
Školní speciální pedagog (ŠSP)
Mgr. Jana Skotáková
tel: +420 581 111 207
e-mail: jana.skotakova@zs-stupkova.cz
konzultační hodiny:
- pro žáky: úterý, čtvrtek – 9:40 – 10:00
- pro zákonné zástupce i pedagogy: úterý – 13:00 – 13:45
Školní speciální pedagožka se zabývá především včasnou identifikací žáků s potřebou podpůrných opatření a vytvářením, popř. i realizací strategií a postupů vedoucích k odstranění či zmírnění výukových problémů.
Zabývá se rovněž depistážními, diagnostickými, intervenčními, koordinačními a metodickými činnostmi. Vykonává různá speciálně-pedagogická vyšetření, reedukační činnosti a další poradenské aktivity. Její pracovní náplň vychází zejména z potřeb školy, poptávky žáků, jejich zákonných zástupců i pracovníků školy. Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky i zákonnými zástupci a spolupracuje se školskými poradenskými zařízeními, ale také v případě potřeby se zdravotnickými, sociálními a dalšími službami.
Svou náplň práce společně s vedením školy i dalšími členy školního poradenského pracoviště v pravidelných intervalech vyhodnocuje a upravuje na základě požadavků všech aktérů výchovně‑vzdělávacího procesu a popř. přizpůsobuje konkrétním podmínkám ve škole.
Součástí práce ŠPP je realizace programu KiVa, což je program proti šikaně vyvinutý na základě výzkumu a vědecky ověřených výsledků, který vytvořila Univerzita v Turku.
Nově se školní speciální pedagožka bude věnovat také lektorskému vedení preventivního programu Druhý krok, který žáky učí pracovat s emocemi a učí je porozumět socio-emočním dovednostem a programu EDASTIM, který rozvíjí dovednosti potřebné pro úspěšný vstup do školy a podporuje školní připravenost.
PRÁCE ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOŽKY
Obecně lze činnosti ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOŽKY plněné průběžně během školního roku charakterizovat takto:
- DIAGNOSTIKA, DEPISTÁŽ:
- podpora při sestavování skupin předmětů speciálně-pedagogické péče dle doporučení ŠPZ;
- v případě speciálních vzdělávacích potřeb žáka zjištěných ve ŠPZ seznamování zákonných zástupců se všemi dostupnými informacemi v souvislosti s možnostmi vzdělávání jejich dítěte na škole;
- konkretizování vzdělávacích obtíží žáka, podílení se na stanovení obsahu plánu pedagogické podpory a individuálním vzdělávacím plánu a stanovení druhu, rozsahu, frekvence a trvání intervenčních činností;
- orientační speciálně-pedagogická diagnostika, zejména při vzdělávacích problémech žáků, pro navazující intervence ve školním prostředí, orientační speciálně-pedagogickou diagnostiku předpokladů pro čtení, psaní, počítání, předpokladů rozvoje gramotnosti, analýzu získaných údajů a jejich vyhodnocení;
- při výchovných problémech školní speciální pedagožka participuje na stanovení intervenčního přístupu v rámci školy dle potřeb, možností a profilace školy;
- provádění diagnostiky 1. stupně podpůrných opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a nastavení systému podpory ze strany školy;
- vyhodnocení podpůrných opatření 1. stupně;
- screening, ankety, dotazníky, přímé pozorování ve třídách ve škole týkající se speciálních vzdělávacích potřeb, nadání a mimořádného nadání.
- KONZULTAČNÍ, PORADENSKÉ A INTERVENČNÍ ČINNOSTI:
- poskytování konzultací při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání dle potřeb a možností školy a školního poradenského pracoviště;
- podpora naplňování speciálních vzdělávacích potřeb žáků školy;
- intervenční podpora při realizaci plánu pedagogické podpory;
- poskytování přímé speciálně-pedagogické intervence;
- poskytování poradenské služby žákům se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti;
- poskytování informační, konzultační, poradenské a metodické podpory zákonným zástupcům žáků se speciálními vzdělávacími potřebami;
- průběžné vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, příp. navrhování a konzultování jejich následné úpravy;
- poskytování dlouhodobé i krátkodobé speciálně-pedagogické péče pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami;
- poskytování reedukační, kompenzační a stimulační činnosti žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (zajišťování vedení předmětu speciálně-pedagogické péče, pedagogické intervence aj.);
- participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo plánu pedagogické podpory ve spolupráci s třídním učitelem, učitelem odborného vyučovacího předmětu, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s ostatními partnery podpůrného týmu uvnitř i vně školy;
- příprava a pomoc s realizací prostřednictvím školního poradenského pracoviště preventivní intervenční programy v oblasti školního neúspěchu, výchovných problémů s uplatněním speciálně-pedagogických metod a forem pedagogické práce ve spolupráci se školským poradenským zařízením;
- preventivní intervenční programy v oblasti školního neúspěchu/výchovných problémů s uplatněním speciálně-pedagogických přístupů;
- úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů;
- individuální konzultace pro zákonné zástupce;
- individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb.
- METODICKÁ PRÁCE A VZDĚLÁVACÍ ČINNOSTI:
- participace na úpravě školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů na základě rozhodnutí ředitelky školy v souvislosti s doporučením školského poradenského zařízení;
- sledování průběhu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami;
- metodické činnosti pro pedagogické pracovníky školy – specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně speciálních vzdělávacích potřeb, návrhy metod a forem práce se žáky – jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů;
- kooperace s pedagogickými pracovníky školy zajišťujícími poradenské služby;
- participace na vytváření školních vzdělávacích programů, individuálních vzdělávacích plánů, plánů pedagogické podpory s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami;
- participace na plnění individuálního výchovného plánu v rámci navrhovaných podpůrných opatřeních ze strany školského poradenského zařízení a školy;
- poskytování metodické podpory asistentům pedagoga ve škole;
- účast na metodických setkáních v PPP a SPC.
Nejdůležitější úkoly ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOŽKY v jednotlivých měsících školního roku 2025/2026:
PLÁN PRÁCE PRO JEDNOTLIVÉ MĚSÍCE ŠKOLNÍHO ROKU (ŠSP)
MĚSÍC | ČINNOSTI |
ZÁŘÍ | § konzultace ve vztahu k cílovým skupinám – pedagogové, zákonní zástupci, žáci, další pracovníci školy; § metodická pomoc a podpora v oblasti povinné dokumentace a legislativy. |
ŘÍJEN | § metodická podpora pedagogům při realizaci vzdělávání žáků s vyšším stupněm podpůrných opatření; § mapování průběhu adaptace žáků – prevence školního selhávání; § konzultace, poradenství k asistentům pedagoga; § kompenzační a reedukační činnost. |
LISTOPAD | § poradenství, metodická a konzultační činnost při péči o žáky nadané v systému podpůrných opatření; § diagnostická činnost a depistáže; § informační a konzultační činnost pro podporu školní úspěšnosti žáků a prevenci výukových obtíží; § kompenzační a reedukační činnost; § participace na Dni otevřených dveří pro budoucí žáky 1. tříd. |
PROSINEC | § spolupráce s odbornými poradenskými pracovišti; § individuální práce se žákem, reedukační činnosti; § poradenství pro pedagogy k úpravám prostředí, intervenčním činnostem, k práci se žáky; § kompenzační a reedukační činnost; § průběžné hodnocení realizovaných podpůrných opatření, PLPP atd. |
LEDEN | § konzultační činnosti k pedagogům; § průběžné hodnocení realizovaných podpůrných opatření, IVP, PLPP atd.; § poradenství k zákonným zástupcům – intervenční aktivity, prevence, společné postupy při vzdělávání žáků; § kompenzační a reedukační činnost. |
ÚNOR | § stimulace rozvíjení školních dovedností při vzdělávání žáků s rizikem specifických poruch učení; § kompenzační a reedukační činnost; § participace – zápis k povinné školní docházce; § metodická a konzultační činnost k zákonným zástupcům – problematika školní zralosti. |
BŘEZEN | § metodické vedení pedagogů při péči o žáky s potřebou podpůrných opatření; § konzultační činnost k zákonným zástupcům; § kompenzační a reedukační činnost; § průběžné hodnocení realizovaných podpůrných opatření, PLPP atd. |
DUBEN | § kompenzační a reedukační činnost; § intervenční činnost; § preventivní aktivity, práce se třídou, skupinou. |
KVĚTEN | § prevence školního selhávání, průběžné hodnocení žáků s potřebou podpůrných opatření; § formy a přístupy k žákům nadaným a mimořádně nadaným; § konzultační činnosti, spolupráce s odbornými pracovišti (PPP, SPC, SVP apod.); § kompenzační a reedukační činnost. |
ČERVEN | § hodnocení efektivity nastavení podpůrných opatření; § konzultační činnosti a metodická pomoc žákům, zákonným zástupcům a pedagogům; § průběžné hodnocení realizovaných podpůrných opatření, IVP, PLPP atd. |