PLÁN PRÁCE ŠKOLNÍHO PSYCHOLOGA PRO ŠKOLNÍ ROK 2025/2026
Školní psycholog patří mezi členy školního poradenského pracoviště.
Naše škola má školní poradenské pracoviště zastoupeno školní psycholožkou, která má potřebnou kvalifikaci pro svou činnost.
Mezi další členy školního poradenského pracoviště patří výchovná poradkyně, která je zároveň zástupkyní pro inkluzi a vedoucí školního poradenského pracoviště, školní metodička prevence pro 1. stupeň školy, školní metodička prevence pro 2. stupeň školy a školní speciální pedagožka.
Činnosti všech výše uvedených pracovníků jsou vymezeny novelou vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů (provedena vyhláškou č. 248/2019 Sb.).
PERSONÁLNÍ OBSAZENÍ
ŠKOLNÍ PSYCHOLOG (ŠP)
Mgr. Barbora Kryštofová
tel: +420 581 111 216
mobil: 725 583 806
e-mail: barbora.krystofova@zs-stupkova.cz
konzultační hodiny:
- pro žáky: úterý a čtvrtek – velká přestávka a po předchozí domluvě
- pro zákonné zástupce i pedagogy: středa 13.00 – 14.00 a po předchozí domluvě
Úkolem školní psycholožky je péče o maximální využití potenciálu žáků, zdravé školní klima, péče o přátelské vztahy mezi žáky, pedagogy, zákonnými zástupci a ostatními pracovníky školy. Její působnost je tedy v rovině žáků, zákonných zástupců i pedagogů.
V rámci své činnosti se zabývá výchovně-vzdělávací problematikou u žáků v třídních kolektivech a vstupuje také s psychokorektivními aktivitami do jednotlivých tříd. Zabývá se prevencí studijního selhávání, rizikového chování žáků, ale i dalšími aktuálními otázkami ze života žáků. Zúčastňuje se také dalších činností školy s cílem podpořit jejich preventivní a psychohygienický aspekt.
Žáci mají možnost se školní psycholožkou konzultovat otázky studijní, rodinné i osobní. V případě potřeby je možné ze strany školní psycholožky poskytnout žákovi krizovou intervenci či další podpůrná opatření.
Školní psycholožka mj. dále vykonává také činnosti depistážní (screeningové), konzultační, poradenské, diagnostické, metodické a intervenční. Komunikuje s vedením školy, ostatními členy školního poradenského pracoviště, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci a spolupracuje jak se školskými poradenskými zařízeními, tak se zdravotnickými, sociálními či dalšími službami. Podílí se také na vytváření koncepce školních poradenských služeb a z toho plynoucích programů. Dokumentaci o svých činnostech vede v souladu s aktuálně platnými právními předpisy.
Lze říci, že mimo práci s jednotlivými klienty se orientuje na školu jako na sociální systém a snaží se svými intervencemi podporovat zdravé školní klima ve škole a ve třídách, které pak usnadňuje procesy učení žáků a přispívá ke kvalitě vzdělávání.
Školní psycholožka je vázána mlčenlivostí, obsah konzultace je tedy chráněn normou o důvěrnosti informace. Při déletrvající individuální práci s žákem je nutný informovaný souhlas jeho zákonného zástupce.
Školní psycholožka může také pracovat na zakázku učitelů či vedení školy a je také k dispozici zákonným zástupcům i ostatním pracovníkům školy.
Svou náplň práce společně s vedením školy i dalšími členy školního poradenského pracoviště v pravidelných intervalech vyhodnocuje a upravuje na základě požadavků všech aktérů výchovně‑vzdělávacího procesu a popř. přizpůsobuje konkrétním podmínkám ve škole.
Součástí práce ŠPP je realizace programu KiVa, což je program proti šikaně vyvinutý na základě výzkumu a vědecky ověřených výsledků, který vytvořila Univerzita v Turku.
PRÁCE ŠKOLNÍ PSYCHOLOŽKY
Obecně lze činnosti ŠKOLNÍ PSYCHOLOŽKY plněné průběžně během školního roku charakterizovat takto:
- DIAGNOSTIKA, DEPISTÁŽ:
- depistáž při výukových a výchovných problémech žáků;
- depistáž nadaných žáků;
- zjišťování sociálního klimatu ve třídě, sociometrie;
- screening, ankety, dotazníky ve škole.
- KONZULTAČNÍ, PORADENSKÉ A INTERVENČNÍ ČINNOSTI:
- poskytování konzultací při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání dle potřeb a možností školy a školního poradenského pracoviště;
- individuální případová práce se žáky v osobních problémech (zejména konzultace a vedení);
- krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce;
- prevence školního neúspěchu žáků (zejména náprava a vedení);
- kariérové poradenství u žáků ve spolupráci s výchovnou poradkyní;
- techniky a hygiena učení pro žáky;
- skupinová a komunitní práce s žáky;
- podílí se na koordinaci preventivní práce ve třídě;
- podpora spolupráce třídy a třídního učitele;
- individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání;
- konzultace se zákonnými zástupci při vzdělávacích a výchovných problémech jejich dětí;
- podpora pro dlouhodobě selhávající žáky ve vzdělávání;
- podpora při řešení multikulturní problematiky.
- METODICKÁ PRÁCE A VZDĚLÁVACÍ ČINNOSTI:
- participace na přípravě programu zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání;
- metodická podpora při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami;
- metodická pomoc třídním učitelům;
- pracovní semináře pro pedagogické pracovníky, konzultace, metodické vedení a podpůrné skupiny;
- účast na pracovních poradách školy a poradách školního poradenského pracoviště;
- spolupráce v rámci poradenských služeb poskytovaných ve škole, zejména s výchovným poradcem, školními metodiky prevence, školním speciálním pedagogem, vedením školy a třídními učiteli;
- koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními;
- besedy a osvěta žáků, zákonných zástupců a zaměstnanců školy;
- prezentační a informační činnost;
- participace na přípravě žáků pro přijímací řízení ke vzdělávání ve střední škole;
- podpora žáků při přípravě na ukončování základního vzdělávání;
- skupinová práce se žáky, podíl na koordinaci preventivních programů;
- podpora mentální hygieny žáků, pomoc při hledání učebního stylu žáků a při domácí přípravě žáků.
Stálé úkoly ŠKOLNÍ PSYCHOLOŽKY:
- ŽÁCI:
- individuální konzultace zaměřené na řešení emočních, vztahových, výchovných a rodinných obtíží;
- individuální psychologické poradenství žákům v případě výukových problémů;
- skupinové konzultace zaměřené na řešení aktuálních vztahových problémů mezi spolužáky;
- podpůrné skupiny;
- krizová intervence.
- TŘÍDNÍ KOLEKTIVY:
- mapování a diagnostika sociálního klimatu a vztahů;
- řešení vztahových problémů;
- preventivní práce s třídami – prevence rizikového chování, sociálních dovedností žáků, podpora zdravého třídního klimatu apod.;
- intervenční práce se třídami v případě rizikového chování, vztahových a výchovných problémů;
- krizová intervence.
- PEDAGOGIČTÍ PRACOVNÍCI:
- spolupráce s třídními učiteli, pedagogy, asistenty pedagoga, zejména při podpoře zdravého školního klimatu, v oblasti výukových obtíží u žáků či při emočních, vztahových, výchovných a rodinných problémů žáků;
- individuální psychologické poradenství, individuální konzultace;
- krizová intervence.
- ZÁKONNÍ ZÁSTUPCI
- individuální psychologické poradenství, individuální konzultace;
- krizová intervence.
Specifické úkoly ŠKOLNÍ PSYCHOLOŽKY:
- preventivní program Druhý krok – práce s třídami;
- realizace programu EDASTIM – podpora školní připravenosti;
- preventivní program proti šikaně – KiVa;
- program Qiido na podporu MIND žáků;
- aj.