Školní metodičky prevence

PLÁN PRÁCE METODIKA PREVENCE PRO ŠKOLNÍ ROK 2025/2026

Školní metodici prevence patří mezi členy školního poradenského pracoviště.

Naše škola má školní poradenské pracoviště zastoupeno od loňského školního roku nově školní metodičkou prevence pro 1. stupeň, která má ukončeno specializační studium. Dále škola má od letošního školního roku novou školní metodičkou prevence pro 2. stupeň, ta prozatím potřebné specializační studium nemá, ale i tak jí náleží specializační příplatek dle platné legislativy, protože vykonává veškerou činnost s touto pozicí ve škole spojenou.

Mezi další členy školního poradenského pracoviště patří výchovná poradkyně, která je zároveň zástupkyní školy pro inkluzi a vedoucí školního poradenského pracoviště (dále jen „ŠPP), školní speciální pedagožka a školní psycholožka.

Činnosti všech výše uvedených pracovníků jsou vymezeny novelou vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů (provedena vyhláškou č. 248/2019 Sb.).

PERSONÁLNÍ OBSAZENÍ

ŠKOLNÍ METODIČKA PREVENCE                                                                          

PRO 1. STUPEŇ ZŠ (ŠMP1)                                   
Mgr. Eva Kovářová    
tel:
+420 581 111 224            
e-mail:
eva.kovarova@zs-stupkova.cz                                  
konzultační hodiny:
úterý 12:35 – 13:30                             
jindy po předchozí telefonické domluvě


PRO 2. STUPEŇ ZŠ (ŠMP2)
Mgr. Jana Neckařová
tel: +420 581 111 226
e-mail: jana.neckarova@zs-stupkova.cz
konzultační hodiny: úterý 14:00 – 15:00
jindy po předchozí telefonické domluvě


Plán práce obou školních metodiček prevence vychází z aktuálních potřeb žáků, situací v jednotlivých třídách. Cílem jejich činností je poskytování poradenské pomoci žákům a jejich zákonným zástupcům a zajištění příznivého klimatu ve škole, pokud možno s minimálním výskytem nežádoucího chování u žáků školy.

Součástí práce ŠPP je realizace programu KiVa, což je program proti šikaně vyvinutý na základě výzkumu a vědecky ověřených výsledků, který vytvořila Univerzita v Turku.

PRÁCE ŠKOLNÍHO METODIKA PREVENCE

Obecně lze činnosti obou ŠKOLNÍCH METODIČEK PREVENCE plněné průběžně během školního roku charakterizovat takto:

METODICKÉ A KOORDINAČNÍ ČINNOSTI

  • koordinace tvorby, kontrola realizace preventivního programu školy;
  • koordinace tvorby, kontrola správného postupu v případě uplatnění krizových plánů školy v oblasti sociálně patologických jevů;
  • koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na primární prevenci rizikového chování;
  • pomoc a koordinace při zajišťování besed zaměřených na prevenci;
  • metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémového chování žáků, včasná identifikace problému, preventivní práce s třídními kolektivy ve spolupráci s ostatními členy ŠPP apod.); vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování;
  • koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování;
  • koordinace přípravy a realizace aktivit v rámci mezipředmětových vztahů a projektových dnů zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků s odlišným mateřským jazykem (dále jen „OMJ“); prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasismu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s přijímáním odlišností;
  • vedení jednání se zákonnými zástupci žáků, jestliže jde o oblasti týkající se rizikového chování žáků, účast ve výchovné komisi;
  • koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů (např. OSPOD, PPP, SPC, Policie ČR apod.);
  • spolupráce s oblastním metodikem prevence, krajským metodikem prevence, s dalšími odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými apod.);
  • účast na krajské konferenci PPRCH;
  • kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě aktuálního výskytu rizikového chování;
  • shromažďování odborných zpráv a informací, ve spolupráci s výchovnou poradkyní, o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence sociálně patologických jevů v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů;
  • podílení se, ve spolupráci s ostatními členy ŠPP, na případném vypracování individuálních výchovných plánů;
  • podílení se ve spolupráci s učiteli v případě dlouhé omluvené absence žáka na vypracování dohody mezi školou, žákem a jeho zákonným zástupcem o plnění povinností během absence;
  • vedení zpráv pro vedení školy, které slouží jako podklady ke čtvrtletním jednáním pedagogické rady; příprava podkladů pro výroční zprávu za oblast primární prevence;
  • koordinace preventivních aktivit v rámci zapojení žáků do soutěží s preventivní tématikou;
  • vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence (dále jen „ŠMP“), navržená a realizovaná opatření.

INFORMAČNÍ ČINNOSTI

  • zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů, projektů a preventivních soutěží, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy;
  • prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností;
  • vytváření nástěnek k činnosti ŠPP;
  • sledování změn v platné legislativě týkající se činností ŠPP ve školách a školských zařízeních;
  • vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie ČR, OSPOD, nestátních organizací působících v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků;
  • předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogických pracovníkům školy a PPP či SPC apod.;
  • vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence.

PORADENSKÉ ČINNOSTI

  • vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování, poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s ostatními členy ŠPP a TU);
  • spolupráce s TU při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole;
  • příprava podmínek pro integraci žáků s poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.


Nejdůležitější úkoly ŠKOLNÍCH METODIČEK PREVENCE v jednotlivých měsících školního roku 2025/2026:


PLÁN PRÁCE PRO JEDNOTLIVÉ MĚSÍCE ŠKOLNÍHO ROKU (ŠMP)

2025/2026

ČINNOSTI

§ příprava preventivního programu na školní rok 2025/2026;

§ aktualizace krizových plánů, co dělat, když? zaměřit se na aktuální rizikové chování, které se vyskytuje mezi školní mládeží;

§ vyhodnocení preventivního programu za období loňského školního roku, tj. za školní rok 2024/2025;

§ tvorba harmonogramu preventivních akcí a besed pro žáky;

§ minimalizovat počet snížených známek z chování (ve spolupráci s ostatními členy ŠPP);

§ zaměřit se na vhodná kritéria při udělování výchovných opatření u žáků;

§ pracovat se všemi aktéry výchovně‑vzdělávacího procesu na zkvalitnění inkluzivního vzdělávání ve všech ročnících a třídách (ve spolupráci i s ostatními členy ŠPP);

§ zaměřit se na problematiku žáků z rodin s nízkým socio-ekonomickým statusem (ve spolupráci i s ostatními členy ŠPP);

§ monitorovat problémové třídy a pracovat na okamžitém řešení zjištěných problémů (ve spolupráci i s ostatními členy ŠPP);

§ zaměřit se na začlenění žáků s OMJ do našeho výchovně-vzdělávacího systému; pomoci při adaptaci těchto žáků;

§ zaměřit se na plnění úkolů, které stanovila ČŠI ve svém plánu týkající se činností, které spadají do působnosti ŠPP;

§ metodicky vést pedagogické pracovníky školy při vedení hodin etické výchovy a programu KiVa;

§ připravit, průběžně aktualizovat nástěnky k činnosti ŠPP a webové stránky školy;

§ zprostředkovat zákonným zástupcům nabídku webinářů určených široké veřejnosti na témata týkající se prevence sociálně patologických jevů;

§ sledovat nabídky na DVPP a informovat o nich své kolegy a kolegyně;